6. prosince
Na ČRo Vltava se ptali lidí, co pro ně znamená “svoboda”. Odpovědi mi přišly banální, až naivně jednoduché. Ve studiu seděli profesoři vysokých škol, kteří se snažili odpovědi zasadit do kontextu dějin a dát odpovědím legitimitu. Položil jsem sám sobě stejnou otázku. A odpověď zněla jak prázdná fráze bez obsahu. Převaloval jsem se v posteli a usilovně přemýšlel, jak si uspokojivě odpovědět na tak jednoduchou otázku. Zdálo se, že celou noc probdím, když tu ke mně přistoupil malý chlapec a řekl: “Tati, paní učitelka mi řekla, že nemám pravdu, když jsem jí řekl, že svoboda je: dělat si, co chci.” “Víš, paní učitelka má pravdu. Ale pravdu máš i ty.” “Ale tati, jak můžeme mít pravdu oba?” “Můžeš si dělat co chceš, ale jen tehdy, když jsi morální.” “Jak to myslíš morální?” “Je třeba aby jsi nelhal, nekradl, neubližoval, nezabíjel, naslouchal a uznával druhé. Pak si můžeš opravdu dělat, co chceš. To je svoboda.” Otevřel jsem oči a vyjeveně sledoval, jak se strop barvil do ranní modře. Byl jsem rozhodnutý, že znovu usnu a zajdu za tou blbou učitelskou krávou a dám jí do držky, protože učí jen fakta a ne kontext. A právě touhle myšlenkou jsem porušil onen základní předpoklad, aby svoboda mohla fungovat. Tak proto je to s tou svobodou tak složité...